sobota, 5 września 2015




          Cześć to znowu Ja Zuzia  opowiem wam dzisiaj o drzewach , które oglądałam podczas dzisiejszego spaceru w parku . Będzie to  kasztanowiec i jarzębina .Są to popularne drzewa ale ja postaram się wam dzisiaj napisać parę ciekawostek na ich temat
KASZTANOWIEC
ZWYCZAJNY
Kasztanowiec to drzewo liściaste. Kasztanowiec posiada owoce , kwiaty i piękne duże ciemno- zielone liście (zwane królewskie)
Uprawiane jest w prawe całej Europie a także w Polsce . Kasztanowiec to też rodzina  kasztanowatych obejmuje ok.25  gatunków z południowo-wschodniej Europy , Ameryki Północnej oraz w Azji. Kasztany (tylko jadalne) jada się we Francji. Powoli ten zwyczaj wchodzi już do Polski .I mama mówi ze w dobrych restauracjach można już je zjeść . Kasztanowiec sprowadzono do nas ok. 400 lat temu a mamy 2015 wiec w roku 1615. Został sprowadzony z regionów górskich półwyspu Bałkańskiego. Dawniej z kasztanowca robiono napary z kory na oczyszczenie ran i na gorączkę.
Kasztanowiec zwyczajny
Kora i liście
Kasztan ( owoc kasztanowca )
JARZĘBINA
POSPOLITA
Jarzębina to drzewo liściaste z czerwonymi  owcami i kwiatami .Mnie kojarzy się tylko z robieniem korali dla mamy i dla siebie:)  Jarzębina pochodzi z Europy, południowo-zachodniej Azji. Należy do drzew krótkowieczne żyją 60-100 lat. Niektóre żyją więcej niż 100 lat ale to wyjątki a jednym z nich jest  jarzębina w Świnoujściu która ma ok.130 lat . Widziałam ja będąc tam 3 lata temu na wakacjach .Owoce jarzębiny mimo ze ładnie wyglądają są trujące bo mają kwas parasorbinowy ,natomiast babcia mi opowiedziała ze przetworzone owoce używała do dżemów i marmolad a dziadek kiedyś robił z owoców jarzębiny nalewki
Jarzębina pospolita

Owoce jarzębiny

0 komentarze:

Prześlij komentarz