niedziela, 6 września 2015
Cześć 

To  ja Karolina. Opowiem wam o dwóch drzewach które wybrałam: świerk i klon.

 Świerk

Świerk należy do rodziny sosnowatych. Jego kora wygląda jakby miała na sobie łuski. Ma on gałęzie pokryte ciemno-zielonymi kłującymi igłami. Może mieć 50 metrów wysokości, a średnica jego pnia może mieć nawet 2 metry.


Mój świerk wita mnie przy wjeździe do domu. Zimą chcemy powiesić na nim lampki a latem  będziemy pod nim siedzieć by chronić się przed słońcem.   


Ciekawostki 

Najstarszy świerk w Polsce ma około 350 lat i rośnie w Strzelcach Opolskich, najwyższy natomiast jest w Zawoi na terenie Babiogórskiego Parku Narodowego.
Przez wiele ludów świerk uważany był za święte drzewo. W XVIII wieku Górale Tatrzańscy modlili się do niego i patrzyli w jakim kierunku wiatr wygina gałęzie, aby dowiedzieć się z której strony przybędzie do nich szczęście. Jego gałęzie natomiast były lekarstwem na złe czary i uroki.
Na Litwie wierzy się że świerk jest córką księcia litewskiego, która wyszła za boga wód i jezior i była z nim bardzo szczęśliwa. Niestety jej bracia z  zazdrości zabili jej męża a ona z rozpaczy poprosiła bogów aby przemienili ją w świerk, jej najstarszego syna w dąb, młodszego w jesion, a córkę w osike.

 Klon

Klon często występuje w parkach i na osiedlach. Jego wysokość może osiągać 30 metrów. Ma bardzo charakterystyczny wygląd liści, które jesienią zmieniają kolor na żółto czerwone. Jego owoce to skrzydlaki tak zwane noski którymi bawią się dzieci. Kwitnie on w kwietniu i maju. Jego kwiaty maja w sobie dużo nektaru które przywołują różne owady. Z drewna klonu robi się dużo instrumentów muzycznych i nie tylko, np.: zabawki, obcasy, futerały, meble.



Mój klon rośnie przed blokiem musi być bardo stary bo mój tata gdy był mały huśtał się na oponie która była do niego przywieszona na linie, a moja mama bawiła się w jego cieniu z koleżankami. Ja i mój brat w te wakacje przy tym samym drzewie bawiliśmy się w berka.


 Ciekawostki

Najstarszy klon w Polsce  ma około 320 lat, rośnie on we wsi Zatom, gdzie w średniowieczu prowadził szlak handlowy z Kołobrzegu do Wielkopolski. Szlak ten był nazywany Drogą Solną, dlatego że wożono nią sól znad morza Bałtyckiego. Legenda głosi, że  w jego cieniu odpoczywali kupcy wożący sól, dlatego nazywa się go klonem solarzy.
Z klonu wyrabia się syrop klonowy, który odkryli Indianie. Pomagał on przeżyć długie i ciężkie zimy w Kanadzie, stał się symbolem przetrwania i znalazł się na jej fladze.

0 komentarze:

Prześlij komentarz